onsdag 26 augusti 2009

Vart är föräldraansvaret?

Det klagas allt mer på dagens skola, om vad de gör och vad de inte gör..
Visst är det så att skolorna i Sverige fungerar olika bra, och det finns mycket att göra. Ta bara Haninge som ett exempel, där gjorde de för några år sedan en kunskapskontroll på de elever som gick i tredje klass, över 90% nådde inte upp till kunskapsmålet!
Efter att fått reda på dessa alarmerande siffror satte sig politiker, tjänstemän och personalen på skolan ned och frågade sig vad som var fel och nu vid den senaste mätningen visade det sig att 95% av eleverna nu är godkända!!
Det enda problemet är att de nu har en anmälan mot sig hos skolverket för att ha utfört dessa mätningar..
En sak som enligt mig glöms bort i denna debatt är vilket ansvar vilar på föräldrarna? Ser inte de till att barnen kommer i tid, hur ska barnen få en lugn miljö i klassrummen då?
Ser inte föräldrarna till att barnen gör sina läxor eller närvarar i skolan, hur ska de kunna lära sig något då?

Om jag överdriver lite som jag gillar att göra, är det två barn som bråkar på skolgården idag så är det antingen skolans problem eller en polissak, när jag var liten så talade barnens föräldrar med varandra och med barnen så var problemet löst!
Jag känner till ett fall där två elever som var bästisar tillbringade sportlovet tillsammans i fjällen med den enas föräldrar. Under denna semester blev de mycket osams och när skolan åter började veckan efter blev det mycket riktigt bråk.
Tro nu inte att föräldrarna tog på sig detta... Nä, det var SKOLANS fel att eleverna bråkade och en anmälan skickades givetvis in.

Jag tycker att skolan skall stå för utbildning och att föräldrarna för uppfostran och vård av barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar