måndag 28 september 2009

Att göra eller att ha gjort?

Nu när alla politiskt aktiva i landet ligger i startgroparna inför nästa års val är den stora frågan huruvida man skall tala om för väljarna vad man har gjort eller vad man skall göra?
I vår kommun som är moderatledd är det klara svaret på den frågan att vi kommer att tala om vad vi vill göra, det som vi redan har gjort under nuvarande mandatperiod syns ju redan. För att påbörja detta arbete så kommer en inre kärna att samlas nu i helgen så att vi kan diskutera valplattformen inför nästa val.
Viktigt med detta är att det blir riktiga saker som vi verkligen kommer att genomföra om vi får det förtroendet.
Jag ser alltför ofta, framför allt i lite rödare områden att det viktiga är vad de har gjort tidigare..
Hur tänker de då, tror de att väljarna är nöjda med det? Skall jag köpa en en bil så är väl min gamla ointressant, det är väl den jag skall köpa som är av intresse för mig?
I andra fall, där oppositionen talar om vad de vill göra om väljarna ändrar sig från föregående val, lovar de vitt och brett att pengar skall läggas på alla ställen. Hur finansieras detta? Är detta trovärdigt?
Den dag politiker slutar tro på den breda massans intelekt, hur kan de samtidigt kunna tro på att samma väljare skall rösta på dem i kommande val?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar