onsdag 30 september 2009

Svensk press följer den engelska.

Jag läser idag i Aftonbladet om hur våra riksdasledamöter fick en inbjudan från en ny branschförening som visade sig vara en bluff. Tidningen brer sedan på hur mat och resor lockar till sig ledamöterna som de mellan raderna kallar korrumperade.
Är det så att vi kräver av våra riksdagsledamöter att de skall göra bakgrundskontroller på alla de som bjuder in dem för att träffa näringsliv och intresseorganisationer? Jag har full förståelse för att en riksdagsledamot tackar ja till en till synes korrekt inbjudan från en branschorganisation. Hur skulle det se ut om en seriös branschorganisation skulle bjuda in alla från riksdagen och ingen skulle komma?
Då skulle vi säkert se rubriker som -"Våra slöa riksdagsmän" eller -"Högavlönade politiker vågar inte visa sig" eller något annan sensationsrubrik.

Jag har sedan länge tyckt att den svenska pressen mer och mer närmar sig hur den brittiska tabloidpressen arbetar, detta är ytterligare ett stort steg i samma riktning.
Minns hur förfärade den svenks journalistkåren var när en engelsk tidning lurade Svennis genom att klä ut en person till oljeshejk och lurade honom att tro att han skulle diskutera ett eventuellt nytt jobb, det Aftonbladet och Robert Aschberg gjorde här är i mina ögon samma sak men med den skillnaden att här är det våra folkvalda de lurar.

2 kommentarer:

  1. Aschberg och många andra anser själva att det är skjutjärnsjournalistik de sysslar med.

    Jag minns inte längre vem som myntade det, men ett mer passande namn åt den smutsiga hanteringen är ; Skithjärnsjournalistik.

    Amen.

    SvaraRadera
  2. För 10 år sedan så gillade jag det dom kallar skjutjärnsjournalistik, men det var innan de började med lögner, dolda kameror och allt annat de gör som inte ens polisen får göra.....

    SvaraRadera