onsdag 9 september 2009

Höjda skatter är svaret på ALLT?

Mona Sahlin och Thomas Östros gick ut idag och sa att om de kommer till makten så skall de höja skatten efter valet så att de lågavlönade inom vård och skola ska kunna få högre lön.
En fråga jag då direkt ställer mig är varför staten skall kunna förvalta deras pengar bättre än vad de själva gör? Eftersom deras inkomst skall höjas men samtidigt så skall deras skatt höjas, det borde ju bli ett nollsummespel i slutändan, den enda skillnaden blir ju att pengarna tar en omväg via skatteverket innan de hamnar i plånboken....
De säger också att vi måste värna om vård, skola och omsorg vilken enligt dem är helt under isen idag, undrar varför vårdköerna har blivit kortare och den nya skolreformen som borde ha gjorts för många år sedan nu ligger ute på remiss?

Jag tycker även att det är intressant att se att de tänker finansiera många av sina insatser genom att höja skatten på bostäder med ett marknadsvärde på över 6 miljoner kronor.
Detta ger en intäkt på några hundra miljoner samtidigt som de lovar miljarder, fast oppositionen kanske inte har haft samma matematiklärare som jag har haft som ser att detta inte går ihop?

Jag håller med Fredrik Reinfeldt när han säger att sossarna vill höja skatten på bensin, tobak och alkohol för att få ner konsumtionen, och samtidigt vill de höja skatten på arbete. Undrar om folk vill arbeta mer då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar